„Aki szabadságra vágyik, az lakóautózzon!”

Schön Orsolya és családja gyakran pattantak lakókocsiba, hogy nyakukba vegyék a világ bizonyos részeit. Kalandoztak már Horvátországban, Olaszországban, de még a norvég fjordokat is meghódították. A famíliának jelenleg nincs ideje utazni, mivel túlságosan lefoglalja őket saját cégük, a Wanderer66, de a lakóautózástól mégsem szakadtak el, sőt. Családi vállalkozásuk középpontjában pont a hobbijuk áll.

w

„Nem tipikus vállalkozásnak indult” – meséli Orsi, aki édesapjával közösen vezet egy egyedi lakóautókra specializálódott tervezői és kiviteli műhelyt. Eredetileg egy olyan autót csináltak, amit maguknak szerettek volna, aztán úgy alakult, hogy egy egész vállalkozást építettek rá.

3

A kezdeti időszakban a megrendelők gyakran elborult ötleteit ugyan mindig megcsinálták, de a horribilis munkaidő miatt ez nem volt túl költséghatékony, így a család a specifikáció mellett döntött. Az egyik termékük a mini lakókocsi lett (2 és 4 személyes), míg a másik a furgonból átalakított lakóautó, ahol prototípusnak a Mercedes Sprintert választották.

 

Utóbbiban, a meglehetősen kevés hely miatt, nincs lehetőség sok variációra, azonban Orsiék így is próbáltak valami egyedire, de praktikusra törekedni. A mosdó nagyobb, mint az átlag furgonokban, mert a tervező szerint a megszokott lakóautó-klozetek nevetségesen apró méretűek. A másik újítás az ágyban van, mely sok átalakított járgány mumusa köszönhetően annak, hogy a hely nagy részét elfoglalja. Orsiék furgonjaiban az ágy lenyitható, így a tér multifunkcióssá vált.

5

4

A szakmáját tekintve településtervező mérnök korábbi tapasztalatai során sajátította el a design alapjait, de állandó segítséget jelent faipari mérnök édesapja is, A felállás szerint Orsi felelős  a designért, de a lakóautó tervezése egy igazi csapatmunka, melyben részt vesz az édesapján kívül egy faipari mérnök, egy lakóautó gépész és természetesen az ügyfél is. Egy autó elkészítése körülbelül 1-2 hónapig tart és típustól függően nettó 5-6 millióba kerül maga a kialakítás. A húzós költségek miatt sokan szívják a fogukat, ilyenkor a cégnél azt szokták tanácsolni, hogy a vásárló vegyen inkább egy jó állapotú használtautót, mert apróbb módosításokkal az is ugyanúgy átalakítható, mint a prototípusnak szánt Mercedes Sprinter.

8

Bár van két mintaautójuk, a design nincs kőbe vésve, éppen ezért nem létezik két teljesen egyforma jármű. „Leülünk az ügyfelekkel beszélgetni, elmondjuk mi lehetséges, majd az igények alapján kidolgozzuk a részletes terveket. Folyamatos kapcsolatban vagyunk, egyeztetjük, hol legyen a fürdő, milyenek legyenek a formák, stb. Vannak, akik már kész tervekkel jönnek, másnál menet közben alakul.” Az alapelvek meghatározása után jön maga a design rész, amiben Orsi kimondottan szereti, ha szabadkezet kap, de persze gyakori, hogy az ügyfél dönt mindenről.

2017_10_10_wanderer-006

A vásárlók egyelőre 50-50%-ban magyarok és a külföldiek, elsősorban németek. Orsi szerint itthon még nem sok embernek csillan fel a szeme a lakóautó kapcsán, aminek elsősorban a pénz és a fogalomzavar az oka.

„A magyarok többnyire szállodákban, apartmanokban nyaralnak és a lakóautózást egy jó alternatívának tartják arra, hogy olcsón utazzanak. Ehhez képest, amikor megtudják ennek költségeit, kiakadnak, mert ennyi pénzből már hotelbe is mehetnének. Sokan nem értik a lényeget, ez nem olcsóbb, vagy rosszabb, csak egyszerűen más.” A tervező pedig valóban tudja ezt, és nem az üzletasszony, hanem a tapasztalt lakóautós beszél belőle akkor, amikor azt mondja, hogy az ilyen típusú nyaralás semmihez sem hasonlítható. „Aki szabadságra vágyik, az lakóautózzon. Akkor indul és oda, ahová csak akar, ráadásul egy hotelben nem fogja megkapni azt a közösségi érzést sem.”

7

Orsi nagy szívfájdalma, hogy saját lakóautója – mely elindította őket a piacon – jelenleg hímestojás státuszban van. „Egy kiállítási darab és nem merek vele utazgatni. Ha elindul a sorozatgyártás és kiépül a viszonteladói hálózat, akkor tudom majd gondtalanul élvezni, de addig félek, hogy összetörik vagy valami baja lesz.”

9

Az aktuális állás szerint hamarosan mégis kipróbálhatja járgányát. Egy külföldi lakóautós kiállításon több cég is felfigyelt a magyar lakóautó-építőkre és jelenleg is folynak a tárgyalások egy kisebb sorozatgyártás elindítása kapcsán. Ha minden jól megy, szeptemberben kezdődhet a termelés, Orsi pedig végre kiszabadíthatja a műhely fogságából az eddig prototípusnak használt furgonját.

Mi nagyon drukkolunk!

Fotók: Wanderer66

Reklámok

1 Comment

  1. Gratulálok! Eddig én is saját magam építettem a lakóautómat, de már ő is és én is kiöregedtünk ebből, így nemrég vettem egy Volkswagen Californiát. Az az igazság, hogy ha tudtam volna rólatok, akkor lehet hogy vártam volna vele (mármint a vásárlással)
    Nagyon sok sikert kívánok a vállalkozásotokhoz.

    Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s