Dóm ház és egy marék ló – egy valóra vált lengyel álom

Ania Maza élete 19 évesen gyökeresen megváltozott. A fiatal lány egy szörnyű lovasbaleset következtében lebénult és lelkileg teljesen összeroppant. A gödörből végül egy álom rángatta ki, melynek hatására eldöntötte, nem csak újra járni fog, de létrehozza saját édenkertjét is, melyben a lovak lesznek a főszereplők. Mindkettőt abszolválta.

rundebella-5391

rundebella-5271

Ania ma egy tarifai birtok tulajdonosa, ahol gyerekeknek és felnőtteknek tart különböző workshopokat a környezettudatosság és a művészet jegyében, nem mellesleg Gibraltár meghatározó arca, ahol kulcsszerepe volt abban, hogy a városban jóformán egy gramm szemetet sem látni. Spanyol miniparadicsomában dóm házakat épített, melyek egyaránt szolgálják lakóhelyét, művészeti stúdióját, valamint vendégei kényelmét. Az Eco Spiritre keresztelt kertben 10 napot töltöttünk.

rundebella-5375

„Mikor volt egy kis szabadidőm, másfél órás tengerparti sétákra indultam a Google Mapsen, az ideális helyszínt keresve.” – meséli a ma már harmincas éveit taposó, lengyel származású Ania, miközben földjéről bámuljuk a távolban derengő óceánt. „Rengeteg tájat megnéztem, de Tarifa tetszett a legjobban, így fogtam magam és ideköltöztem.”

rundebella-5646

rundebella-5335

A városba az interneten keresztül szeretett bele, de a konkrét földet megtalálni már nem volt olyan egyszerű:

„Évekig keresgéltem, random jártam az utakat és nézelődtem. Egyik szabadnapomon hasonlóan akartam tenni, de elkezdett szakadni az eső. Az akkori barátom ellenkezett, nem akart rossz időben kocsikázni, de végül addig nyaggattam, míg csak elindultunk. Egy kanyargós földúton kavarogva kiszúrtam az eladó táblát és tárcsáztam a rajta látható számot. Mikor megmutatták, tudtam, hogy ez lesz az.”

rundebella-5604

Aniának nem volt elég pénze ahhoz, hogy a földet megvegye, így azt évekig bérlőként használta. Ez állandó bizonytalanságokat szült, az öt év alatt sokszor lebegett a feje fölött a tudat, hogy a birtokot – melyet időközben óriási energiával helyrepofozott és elkezdte a maga képére formálni – gyakorlatilag bármikor elveszítheti. Az aggályoknak éppen akkor lett vége, mikor mi is ott voltunk: Ania végre megvette a területet, az már hivatalosan is az övé.

Az építész végzettségű nőnek kacskaringós út vezetett a lengyel tengerparti kisvárosból a legdélebbi spanyol településig. Gyerekkorát még bőven beárnyékolta a kommunizmus, családjával egy apró házban éltek, melyet az évek során folyamatosan bővítgettek. Édesapja halászként dolgozott és rengeteget volt távol, elsősorban a veszélyekkel teli Balti-tengeren. Rövidebb és kevésbé rizikósabb útjaira időnként magával vitte kisebbik lányát, Aniát is, akinek a tenger közelsége már egészen kiskorától kardinális kérdés volt.

rundebella-5555

rundebella-5662

A lány másik szenvedélyét a lovaglás jelentette, amit négy éves kora óta lelkesen űzött.

„Mindig más voltam, mint a többiek, az iskolában nem nagyon voltak barátaim, nekem az igazi társaságot a lovak jelentették. Amikor csak tudtam, a lovardában voltam és ha nem lovagoltam, csutakoltam az állatokat vagy a trágyát lapátoltam.”

rundebella-5473

Aztán eljött a nyári szünet előtti utolsó nap és a 19 éves lány szokásához híven lovagolni ment a partra, ahová vele tartott trénere is, de az eltérő tempó miatt jelentős távolság keletkezett közöttük. Ania hevesen vágtatott és nem vette észre a víz takarásában lévő három méteres gödröt. A ló megbicsaklott, a lány pedig belezuhant és órákat töltött benne mire megtalálták és kimentették. A gerince úgy megsérült, hogy lebénult, a szerencsétlen állat pedig annyira összetörte magát, hogy menthetetlen volt és el kellett altatni.

rundebella-5643

rundebella-5685.jpg

Ania megszokott világa egy pillanat alatt hullott darabjaira, egy időre teljesen magába zuhant, élni sem akart. Nem csak saját sérüléseit kellett feldolgoznia, hanem a tényt is, hogy elvesztette legjobb barátját. A letargiából végül egy álom rázta fel, amit élete egyik sorsfordító pillanatának nevez:

„A lovammal vágtattunk egy hegyes vidéken, mikor egy hatalmas szakadék állta az utunkat. Én át akartam ugratni, de az állat levetett magáról és nélkülem szökellt át. Mintha azt mondta volna: Ania, én most egyedül megyek, neked itt még dolgod van.”

rundebella-5525

„Az egész hihetetlen hatással volt rám és megváltoztatott. Realizáltam, hogy nem véletlenül maradtam életben, vannak még feladataim. Összekapartam magam, felépültem, újra megtanultam járni és elhatároztam, hogy megvalósítom az elképzeléseimet.”

Miután elvégezte az építész kart, Skóciába ment, ahol egy ideig lovakkal foglalkozott. Angliában eljutott az Eden Project nevű helyre, mely újabb mérföldkő volt az életében. Az egykori kaolinbánya korábban terméketlen és kopár területére hatalmas dóm építményeket húztak és olyan technológiákat fejlesztettek ki, melynek segítségével komplett esőerdőket is sikerült létrehozni. Ania ekkor határozta el, hogy ő is egy hasonlóban fog élni, felépíti a maga dóm házát.

„Imádom, hogy nincsenek benne sarkok, az egésznek van egy szabadság érzete.”

rundebella-5732

Édesapja segítségével idáig három dómot húztak fel, az egyik jelenlegi lakhelyéül szolgál. Az építésig hol sátorban, hol pedig kölcsön lakókocsikba lakott, ezek a mai napig nyári otthonát jelentik, míg a sajátját kiadja. A dóm ház előnye, hogy viszonylag gyorsan felépíthető és pár lakberendezési praktikával – melyekre Ania egyetemi évei alatt specializálódott – tökéletes otthonná varázsolható. A szokatlan lakás minden igényt kielégít: az öt méter átmérőjű dómban elkülönül a háló, a konyha, a nappali és az étkező rész, de helyet kapott egy fa tüzelésű kályha is, mely tökéletes  megoldás a hideg éjszakákon. Mivel a ház egyik fele átlátszó, csak úgy ömlik be a fény, ráadásul csodás kilátást biztosít.

rundebella-5738

rundebella-5697

Ania ideje nagy részét mégsem itt, hanem a szabadban tölti. A kert origója a szabadtéri konyha-nappali, mely a narancsoktól roskadozó fák árnyékában kapott helyet, pazar kilátással az óceánra és Marokkó sziluettjére. A főzések alapanyagait a haszonkert növényei adják, mely a kedvező éghajlatnak hála az év szinte valamennyi hónapjában termel valamit. A helyszín nem csak méretesebb lakomák kivitelezésére alkalmas, de ez a bázisa Ania gyerek workshopjainak is, ahol művészeti tevékenységek által igyekszik a környezet védelmére tanítani a fiatalabb generációt. Az eseményekre ömlik az ifjúság, a kurzusok hétfőtől péntekig tartanak, a nyári időszakban pedig hosszabb volumenű táborok vannak, ahol a gyerekek a dómokban alszanak.

rundebella-5185.jpg

rundebella-5372

Noha jelenleg már többnyire tarifai birtokán dolgozik, Aniának van egy állandó bázisa Gibraltárban is, ahol hasonló projektekkel foglalkozik. Óriási szerepe van abban, hogy a város ennyire komolyan veszi a szemétproblémát: rendszeresen szervezett hulladékgyűjtési mozgalmakat, de többször készített újrahasznosított szemétinstallációkat és felvonulásokkal kampányolt a természet védelme mellett. Akcióinak szerves részét képzik a gyerekek is, akikkel együtt szedik össze a hulladékot, majd közösen lehelnek bele új életet, mikor egy művészeti alkotássá formálják azt.

rundebella-5527

A gyerekek mellett élete másik fontos szereplői a lovak, akiktől a mai napig nem tud elszakadni, nélkülük nem tudta volna elképzelni saját kis oázisát. Alig költözött be a kertbe, már lovakat kezdett nézni, többségüket borzasztó körülmények közül mentett ki. Noha a vágya teljesült, a lótartás elképesztő költségeket emésztett fel, ráadásul már az elején komoly problémával kellett szembenéznie.

rundebella-5294

rundebella-5427

„Még friss földtulajdonosként megvettem Johnny nevű lovamat, aki hirtelen megbetegedett, az orvosok pedig azt mondták, hogy menthetetlen. Addig hepciáskodtam, míg végül csak kitaláltak valamit, a gyógymód azonban hihetetlenül sok pénzbe került. Johnny hálisten meggyógyult, de én ott álltam egy 700 eurós adóssággal és nem tudtam, mi lesz. Aztán csörgött a telefonom és egy pár érdeklődött a még el sem indult workshopomról. Azt mondták, érdekli őket és befizetnék a két gyereket, van rá 700 eurójuk. Ők voltak az első ügyfeleim.”

rundebella-5357

Birtokán jelenleg négy paripa él, további kettő pedig a szomszédja telkén. Ania nem híve az erőszakos betörésnek, a természetes folyamatokban hisz, ahol a bántalmazás és a fájdalom tabunak számít.

rundebella-5323

rundebella-5431

A gyerekek imádják az állatokat, a workshopokon gyakran lehet lovagolni, de van külön foglalkozás speciális igényű kicsiknek is. Az állattartás, az oktatás és az egyéb kert körüli teendők rengeteg energiát igényelnek, ezért Ania gyakran fogad önkénteseket, de saját ismerősei és szomszédjai is gyakorta besegítenek. Legnagyobb örömére pár éve a közeli telken tudhatja legjobb barátait is, akik két gyermekükkel egyenesen Lengyelországból költöztek ide, de a környéken egyébként is sok a honfitárs.

Az energikus lengyel lány mindig pörög: egyszerre három dolgot csinál, miközben tervezi a negyediket. Nem csak a napjai elfoglaltak, de sokszor az éjszakái is, kertje sok eseménynek ad teret sötétedés után is. Első esténken egy nőknek tartott telihold szeánszba csöppentem bele, de a sámán rituáléktól elkezdve a csoportterápiákon át sokféle programba belefuthatunk.

rundebella-5588

Bár az élete egyáltalán nem volt egyszerű, Ania fityiszt mutatott a sorsnak és végül mindig jó irányba fordultak a dolgai. Saját maga az élő példa arra, hogy nincs lehetetlen és ha az ember igazán akar valamit, akkor azt egyszerűen be fogja vonzani.

„A legfontosabb az, hogy azt csináld, amit igazán szeretsz, de abba aztán adj bele apait-anyait. Nincs olyan, hogy álom, olyan van, hogy cél.”

3 Comments

  1. Köszönöm, hogy ezzel együtt még olyan sok érdekes történetet csempészel a hétköznapjaimba. Egyre nagyobb és nagyobb élvezettel olvasom az írásokat. Alig várom a következőt. 🙂

    Kedvelés

  2. Kedves Rundebella! Annyira,de annyira jó volt olvasni ezt a bejegyzéseteket,olyan szép a történet és a hely is:-). Mi a talpalatnyitortenetek.hu blogot vezetjük és ha megemgeditek szívesen megosztanánk ezt az írasotokat a blogunkhoz kapcsolodó Facebook oldalunkon. Üdvözlettel: Dóri és Edvárd

    Az iPhone-omról küldve

    2017. máj. 17. dátummal, 11:10 időpontban rundebella írta:

    > >

    Kedvelés

    1. Kedves Dóri és Edvárd!

      Köszönjük, örülünk ha eljut olyan emberekhez, akik igazán értékelik! Ismerjük és kedveljük a blogotokat, természetesen nyugodtan megoszthatjátok a posztot. 🙂
      Üdvözlettel,
      Dóri & Norbi

      Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

