Egy falatka Atlasz

A szupertitkos katonai területeken – pláne ha azokon nem látszik, hogy szupertitkos katonai területek – nem jön rosszul, ha van egy kerítés, mely egyértelműen jelzi, hogy a mezei embernek tilos a bemenet. Ha azonban a barikád e remek formáját elfelejtették felhúzni, a gyanútlan túrázó könnyedén a tiltott placc közepén találja magát tele gatyával és elkobzott útlevelekkel. Kirándultunk egyet az Atlasz-hegységben.

rundebella-1202

rundebella-1284A tömény városi katyvasz után embermentes övezetre és tiszta levegőre vágytunk, ahol nem akasztanak másodpercenként bazári kígyót a nyakba és nem krákogunk folyamatosan a szmog és szemét páratlan egyvelegétől. Korlátolt idő állt rendelkezésünkre, de így is tettünk egy kellemes kört és felcipeltettük magunkat 2000 méter magasra Debellával.

rundebella-1217

rundebella-1258

Mikor otthon Pest környékén túrázunk, sokszor játszunk olyat, hogy ki találja meg a legízléstelenebb házat a pöffeszkedő villák közül, melyeken az arany balusztrádon is arany balusztrád van és a vízköpők sokszor a kerti törpék szájába köpködik a vizet. Ezzel szemben a marokkói hegyi települések szinte észrevétlenek: a kamuflázs hatású házak esetében hunyorogni kell ahhoz, hogy észrevegyünk egy komplett berber falut. A trükk az, hogy az épületeket azokból az anyagokból építették, melyekből maga a hegy is áll, így tökéletesen azonos a színük és szinte egybeolvadnak. Az Atlaszban jó pár ilyenen végigrobogtunk, sőt az egyikben meg is szálltunk.

rundebella-1389

rundebella-1276

rundebella-1380

A hegyi kocsikázás a táj legváltozatosabb palettáját sorakoztatta fel: havas hegyek, ír képeslapföldekre hajazó zöldellő rétek, kopár tájak és vöröslő lankák. Az utak többsége fantasztikus állapotban van, de azokon a részeken, melyeket elkerült a felújítási láz, el kell mormogni pár imát. Ilyenkor csak reménykedni lehet, hogy nem fulladsz le egy olyan helyen, ahol még az információs táblát is 93 km-re jelzik, az utakat kátyúk, vízmosások tarkítják és a zötyögős szerpentinen a szalagkorlát csak délibáb.

rundebella-1225

rundebella-1278

Utunkra Beni Mellalban melegítettünk be, ahol egy ötcsillagos szálloda parkolójában pihentünk rá a magaslati levegőre. A misszió kevésbé volt sikeres, mert a hotelben lakó komák a luxi lakosztályok helyett valamiért jobban preferálták az autóknak fenntartott teret. Konstans óbégatás és arab ritmusok dobták fel az estét, mintha egy piac közepére fészkeltünk volna. Valaki még viccesen be is kopogtatott az autón hajnali öt óra tájékán, majd jól körbeprüszkölte az autót.

rundebella-1411

A városban kipipáltuk az első szupermarket élményt is, a sokszoros árakról igazak a hírek. Mikor az alkoholos szekció után érdeklődtünk, a riadt tekintetű eladó heves fejrázással jelezte nemtetszését és a kívánt termék hiányát. Bánatunkban meg akartuk lepni magunkat egy zacskó faszénnel, mivel azonban egy szupermarketben ezt túl könnyű lenne beszerezni, ezért nehezített pályán, a bazárban tettünk erre kísérletet. A Google fordítónak hála kiguberáltuk a szó arab nyelvű megfelelőjét és új tudásunkat a helyiek arcába tolva, végül egy fiúval értettük meg a problémánk tárgyát. A fiatal árus rábízta a boltot az épp arra guruló random emberre, majd megmutatta a faszén üzletet, mely az univerzum legsötétebb lyukát takarta. A félhomályos helyiségben három férfi kuporgott egy csöpp asztal körül, hogy egy rejtélyes ládából kivarázsolják a tagine-ozáshoz nélkülözhetetlen terméket. Aki Beni Mellalban akar faszenet vásárolni, annak nincs más dolga, mint keresse meg a város legfénytelenebb üregét, benne három bácsikával.

rundebella-1356

rundebella-1361

Hegyvidéki kalandjainkat bájosan körbekeretezi az ország katonaságával való hektikus kapcsolatunk. Közös élményeink egy kínosan félrement túrázásból fakadnak, melyet első hegyi kempingünk, Bin El Ouidane környékén követtünk el. Szállásadónk lelkes útmutatása alapján elindultunk barangolni a folyót követve, számos elhagyatott lakóház mentén. Andalgásunknak egy böszme gát vetett véget, így visszafordultunk és cselesen egy másik ösvényt választottunk az izgalmak kedvéért. Tündérmesébe illően csatangoltunk és lihegtünk a kellemes kaptatótól, mikor egy békésen kapáló katonába ütköztünk. Láttunkra a derék hazafi sebesen eldobta a kerti szerszámot, majd lecserélte egy kisgyerek méretű fegyverre és elindult felénk. Beszédéből annyit sikerült kihámoznunk, hogy az egész terület katonai fennhatóság alatt áll és mi végig a tiltott területen masíroztunk. A katona főnöke, egy morózus csuklyás férfi útlevelünk markolászása közben heves telefonálásba kezdett, rólunk meg olvadoztak a kilók a nagy stresszben. Valószínűleg nem gyakran fordul elő velük hasonló: a baka rutinosabban hasította a földet a kapájával, mint ahogy a helyzetet kezelte. A végén semmilyen retorzióban nem részesültünk, sőt személyesen maga a hadfi kísért haza, miközben a marokkói gasztronómiáról csacsogtunk. Azért ez elvette a kedvet a nagy barangolástól és a következő napokban inkább csak az autó túrázott, mi megelégedtünk az Ait Bougmez völgy falvaival.

rundebella-1024

rundebella-1408

Nincsen Atlasz az Ouzoud-vízesés nélkül, le is faroltunk hát mögötte egy kellemes kempingben. A 110 méter magas turistamágnest az önjelölt idegenvezetők is meglovagolják, pillanatok alatt rácsapnak az emberre és 200 dirhamokért akarják „elvezetni” a körülbelül 10 percre lévő vízeséshez. A látványosság tavasszal a legütősebb, olyankor a legnagyobb a vízhozama, de ilyenkor sem csúf, sőt! Az ország legnagyobb zuhataga több oldalról is megtekinthető, de egy éttermekkel körbelőtt lépcsősoron egészen a tövéig le lehet mászni. Ezen az úton valósult meg személyes rémálmom és kapcsolatba kerültem egy majommal. A vízesés megközelítése során egyre óvatosabban araszoltam a közelgő állatok láttán, de nem kerülhettem el sorsom: az állat bizonyára kiszagolta rettegésemet és elindult felém. Eltakart szemekkel vártam az elkerülhetetlent, ehhez képest csak diszkréten meglökött, hogy takarodjak arrébb. Arcátlanságáról két koszos majomtalp árulkodott a gatyámon.

rundebella-1072

A természeti csodához egész közel merészkedhetünk, egy pódiumról lehet szeretni azt, hogy a víz időnként ki-kicsap az ember arcába. A vagányabbak beleülhetnek egy hintó-hajó hibridbe is és elvitethetik magukat majdnem a tövéhez, sőt lehetőség van arra is, hogy úgy csináljunk, mintha mi magunk eveztünk volna oda.

rundebella-1105

rundebella-1084

Aki jó a szalvétára írt arab szöveg fordításban, az jelentkezzen és legyen kedves nevezze meg nekünk azt a négy fűszert, melyek elvileg az Ouzoudban fogyasztott tagine-unk titkát rejtik. A fogás készítője az ajándék mentatea mellett ezzel a figyelmességgel is meglepett minket, egyelőre fogalmunk sincs mit takar, tolmácsot szeretnénk kérni!

rundebella-2673

rundebella-1272

rundebella-1262

A korábban említett „láthatatlan” települések közül Zaouiat Ahansalban szálltunk meg, melynek kempingje szezon hiányában zárva volt ugyan, de nekünk mégis kinyitották. Érkezésünk olyan volt, mint a Mikulásé: láttunkra az összes gyerek kirohant és „bonzsúrkoszorúk” közepette kísérgettek bennünket mindenhová. Csillivilli szállásunkból tökéletes kilátás nyílt a falura, a környék hósipkás hegyeire és a hely legnagyobb vályog épületére, melyet jelenleg lomok tárolására használnak. Mivel a hegyekben jóval hidegebb van, kipróbáltuk a legújabb találmányunkat is, mely a tagine-on alapszik: a forró parazsat beraktuk a kocsi gyomrába és pillanatok alatt felmelegítette az egész helyiséget. Nem is fagytunk meg a kinti -3 fok ellenére sem.

rundebella-1300

rundebella-1328

Utazásunkat Moulay Youssefben zártuk, ahol ismét a katonasággal kerültünk intim viszonyba, ezúttal tudatosan. A város tóra néző gátján tölthettük az éjszakát, biztonságunkat ők maguk garantálták, ezzel kompenzálva az út eleji majrét.

rundebella-1387

rundebella-1428

Az Atlasz ezen szakaszának fő attrakciója kétségkívül az Ouzoud, de nagyon ajánlott feszegetni a megszokott turistahatárokat, rengeteg látványos hely van még a klasszikusokon kívül. A táj remekül passzol a kiránduláshoz, csak érdeklődjünk előtte, nehogy a helyi katonaság birtokán trappoljunk át. Sziklamászóknak ajánljuk a Katedrális nevű sziklamonstrumot, garantáltan strapás, ellenben hadseregmentes!