Döcögős start – Szlovénia

Egy autó potrohában élni nem egyszerű, ez egy hét után világossá vált, mint a nap. Rövid idő alatt szigorú rituálék és taktikák alakultak ki arra nézve, hogy lehet a lehető legkényelmesebbé és szórakoztatóvá tenni ezt a falatnyi életteret. Jó úton haladunk, lassan letörjük azokat a vadhajtásokat, melyek akadályozzák a jólétet és egyre rutinosabbakká válunk. Utazásunk október 11-én indult, azóta körülbelül 1500 km-t daráltunk le, 10 napot aludtunk az autóban, 15 helyben főzött kávét nyomtunk le a torkunkon, aludtunk suttyó parkolóban, ahogy festői helyeken is. Volt, hogy rendőrökkel viaskodtunk, véletlenül plasztikáztunk egyet az autó hátsóján, egyszer pedig romantikus lődörgésünk eszeveszett sprintbe torkollott, mert teljesen indokolatlanul megszólalt az autóriasztó. Egyéb baj nem történt, sőt. Jelenleg egy 1000 négyzetméteres toszkán villában ejtőzünk (erről majd később), melyre mi magunk sem számítottunk, de ez a kisebb „fiaskó” legalább kiváló alkalmat nyújt arra, hogy életjelet adjunk magunkról.

Ennyi napot túl nagy falat lenne barokkos bőséggel egyszerre tálalni, így a szlovén napok esszenciája következik.

run-szlovenia-1897
találd meg Debellát!

Szlovénia

Sokat tépelődtünk, vajon mennyire jártunk jól azzal, hogy végül októberre csúszott az indulás. Az idő hideg, sokszor szakad az eső, cserébe nincsenek embertömegek és az őszi táj brutálisan szép. Ez a szélsőség szlovén kirándulásunkkor is megmutatkozott: sokat fáztunk és a csuromvizes idő gyakran keresztbe tett, mégis összességében megnyalhatjuk mind a tíz ujjunkat. Legyen inkább kilenc. Nem akartunk forradalmat csinálni, Szlovénia utazásunk előszobája, ahol nem szerettünk volna túl sok időt eltölteni (ráadásul a hideg miatt sietősebb lett dél felé), így elsősorban a nagy klasszikusokat látogattuk meg.

run-slovenia-2322

run-szlovenia-2127

Villámmazsolázás Szlovéniáról:

Szlovénia egyszerűen be akart kapni. Az ország szinte mániákus boszorkányüldözést folytat a lakóautósok ellen. Sorompókkal, tiltótáblák tömegével és a rendőrséggel veszik fel a harcot ellenük, az ember csak akkor menekülhet meg, ha fizet, fizet, fizet és elég leleményes, hogy megtalálja azt azt egy darab parkolóhelyet, ahova begurulhat  egy nagyobb döggel is.

Mi is megszívtuk.

Első éjszakánkat egy tökéletesen jellegtelen kelet-szlovén vidéken töltöttük, ahol mégis megtaláltuk a lehető legpofásabb kempinghelyet, halastóval, fácánokkal, kutyafülével. Minden remekül alakult: jót aludtunk, másnap nyakaltuk a szokásos kávét és faltuk a zabpelyhet, majd a reggelekre jellemző zombifejjel elkezdtük finomhangolni a berendezést és cuccainkat.

run-szlovenia-1864

run-szlovenia-1876

Aztán megjelent egy szlovén rendőr, majd fél órával később két másik, akik az oldalukon lapuló pisztolyt markolászva közelítették meg a gyerekrablónak is beillő kocsinkat. A taktika neve szájzár, csak semmi felesleges csacsogás. Amennyiben felmerülne annak lehetősége, hogy az estét a helyszínen töltötte az ember, heves tagadással szükséges felelni, valamint minden olyan eshetőség ellen tiltakozni kell, mely lakóautónkat kapcsolatba hozhatja egy random szlovén vadkempingezéssel.

Az ügyet sikerült elmismásolni, megúsztuk egy adatfelvétellel és egy kisebb szívrohammal, de a három rendőr lélekben átgyalogolt rajtunk és ez rányomta a bélyegét a további szlovén utunkra. A későbbiekben  nem mertünk kísérletezni a vadkemping adta lehetőségekkel. Az országban töltött időszakban egy hivatalos kempinget pipáltunk ki, illetve 10 eurókat csengettünk ki olyan lakóautóknak fenntartott helyekért, mely a parkoláson felül vécével, vízzel, illetve árammal is szolgáltak.

run-szlovenia-2077

Jeruzalem

Első hivatalos szlovén állomásunk mi is lehetne más, mint Jeruzalem?! Ha az ember felcsap egy útikönyvet, abból többnyire Bled, Ljubljana, Triglav és a Soča-völgy ömlik kifele. A keleti részek valahogy háttérbe szorulnak, de szerencsére sikerült kiguberálnunk Jeruzalem nevét, mely körülbelül egy hotelból és egy templomból álló község, ám príma panorámát nyújt, ahol kiváló lehetőség van egy apróbb sétafikálásra is. A táj a szőlőtőkék, a madárijesztők, a keresztre feszített „jézusok”, furcsán hadováló szlovén nénik és a kellemetlenül viselkedő német turisták különös elegye. Aki szereti a bort, a kellemesen fárasztó andalgást, valamint azt, hogy zabot tömködnek a levesébe (Jeruzalem soup), annak Jeruzalem a tökéletes választás!

Ljubljana

Nagyon rossz városnézők vagyunk. Felületesen, intuitív módon csámborgunk, gyakran mindenféle ráció nélkül, lehetőleg kerülve az embercsordákat. Ljubljanát mégsem akartuk kihagyni, és hősiesen végigtrappoltuk az előírt látványosságokon, így ünnepélyesen bólintunk az olyan kötelező elemeknek, mint a Dragon Bridge, a kacskaringós óváros, vagy a kirakodó vásár, és még a ljubljanai várhoz is feltornáztuk magunkat. A vár elérése alapos kaptatást kíván, de a látvány felülírja a leírt kalóriákat: a park őszi időben már-már pofátlanul szép, kellemes időtöltés a hatalmas ligetben csavarogni.

run-szlovenia-2197

Aki Ljubljanában kolbászol, az mindenképp vessen egy pillantást a Jože Plečnik tervezte Nemzeti Könyvtárra, melyről a várból nézve is kiált, hogy különleges darab. Ritkán érezzük azt, hogy egy turisztikailag népszerű városból pár óra után ne akarnánk menekülni, de Ljubljana egészen kellemesnek és szellősnek bizonyult. Bár pocsék időnk volt, az még a szemerkélő esőn és ködön át is látszott, hogy van benne potenciál és nyári időben baromi jó hely a folyóparti sütkérezéshez és kávézgatáshoz. A városban dübörög a divat is, ottjártunkkor két olyan nagymamát láttunk, akik láttán majdnem visszaköptük a frissen elfogyasztott pljeskavicat, mivel új színre emeleték a csizmahosszúság megszokott mércéjét (körülbelül nyakig).

Bled

Vegyes érzések. Ocsmány időben sétálgatni, majd tüdőkiköpésig sprintelni egy kamu autóriasztás miatt, mindezt Szlovénia egyik legnépszerűbb helyén. Kicsengetni egy kisebb vagyont egy olyan parkolóhelyért, ahol kivételesen nem volt áthúzva a lakókocsi jelzés, de vécé persze nincs, így a közeli kocsmában kell megoldanod a dolgot, akkor már nyilván egy sörrel kombinálva. Teszed mindezt dartsozó helyi férfiak körében, akik mellesleg nagyon kedvesek, még egy tál sós mogyoróra is meghívnak. A feszült napot egy fa koronázta meg, ami csak úgy a semmiből felbukkant és finoman megcsókolta az autó korábban formás hátsóját. Bled mellesleg szép.

run-slovenia-2300
Bohinji-tó

A pozitívumot a Bohinji-tó és az azt körülölelő vérben tocsogó erdő (értsd: elázott vörös avar), valamint a Savica-vízesés és az ehhez vezető út jelentette. A vízesést  nem adták ingyen 3,5 euróért lehetett megtekinteni, de búcsúzóul legalább járt hozzá egy forró menzás tea is.

Triglavi Nemzeti Park

Végre hegyek! Előjátékként végigrepesztettünk az elképesztően csodálatos Vršič hágón, Szlovénia legmagasabb autóval járható hágóútján, mely a Száva és a Soča völgyeit köti össze.  Az 50 hajtűkanyar alaposan odapörkölt az autónak, Debella hisztizett, a fékek füstöltek, így negyed óráig pihentünk és bámészkodunk, csak utána száguldottunk tovább a Soča-völgye felé. Útközben  belefutottunk az ország egyik legmagasabb vízesésébe, a Bokába, ahol urasan elmajszolunk egy ebédet, illetve a jó időnek köszönhetően testileg is közelebb kerültünk a türkiz színű Soča folyóhoz.

run-slovenia-2411
Kozjak vízesés felé

A Júliai-Alpok-kirándulás zárásaként Kobaridba érkeztünk, mely a szezon hiányában egy szellemvárossá alakult, de a hegyeket ez nem igazán érdekelte, ugyanúgy álltak mint máskor. Kobarid az első világháború egyik fontos frontvonala volt, de Napóleon is átmasírozott már a városon és mi is így tettünk. (Sv. Anton templom- Tonocov grád – sziklaszurdok – olasz bunkerek – fahíd- Kozjak vízesés). A vízesés simán alávág a 3,5 eurós kollégának: mohás sziklák között, egy katlanban kell megközelíteni, ráadásul olyan cseles, hogy csak az utolsó pillanatban bukkan fel. Hiába voltunk szezonon kívül a vízesésnél így is kisebb dugó alakult ki. Jogosan, le a kalappal a természet előtt, ezt nagyon eltalálta.

Mellékes

Van az a jelenet a 2001: Űrodüsszeiaban, amikor a majmok közé leesik a monolit, és egyszerűen nem tudnak vele mit kezdeni. A jelenetet tökéletesen sikerült reprodukálnunk, mikor egy szlovén áruházban megismerkedtünk a péksüteményes részleggel. Szlovéniába megérkezett a vadkelet – ezt éreztük mikor hiába fúrtuk bele a fejünket a tárolóba, első blikkre nem tudtunk mit kezdeni a zsemlék közé kivehetetlenül betuszkolt lapáttal. Végül rájöttünk, hogy az eszközzel a középső részlegre kell odazsonglőrködni a választott darabot, így garantáltan tapogatásmentes lesz a cucc. Brávó!

run-szlovenia-2141

run-szlovenia-2135

Legjobb szállás: Trnje melletti halastó, ár: 0 euró (megj.: rendőrpara)

Legrosszabb szállás: Bled, ár: 10 euró (megj.: csak 8-tól reggel 8-ig lehet parkolni)